تبلیغات
مطالب اینترنتی - مطالب فروردین 1397
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
مطالب اینترنتی


آیا هر شرکتی که با نوآوری‌های خود، به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا می‌کند و رهبری بازار را در دست می‌گیرد، یک شرکت ساختارشکن است؟

در طول یک دوره‌ی زمانی، واژه‌ی «ساختارشکن» اصطلاحی بسیار قدرتمند و استعاره از شرکت‌هایی بود که نوآوری بسیار بالایی داشتند. این شرکت‌ها صنعت جدیدی خلق می‌کردند یا صنایع قدیمی را کاملاً متحول می‌ساختند. بعدها روزنامه‌نگاران و کارآفرینان از این واژه برای توصیف هر کسب و کاری که ایده‌ای منحصربه‌فرد و احتمال رشد و موفقیت بالایی داشت، استفاده کردند.

منظور ما زیر سؤال بردن ارزش این شرکت‌ها نیست. مسئله این است که این شرکت‌ها، نمونه و الگوی دقیق تحول و تغییر فرم صنعت خود نیستند.

Uber

اوبر

اوبر به‌عنوان یکی از مراکز مهم تکنولوژی شناخته می‌شود که ماهیت صنعت حمل‌ونقل را متحول کرده است. این استارتاپ که سرمایه‌ی خود را ۱۰.۷ میلیارد دلار افزایش داده، دسامبر سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۹ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. پس چرا نمی‌توانیم آن را یک شرکت ساختارشکن بدانیم؟

کلایتون کریستنسن، استاد دانشگاه هاروارد، در سال ۱۹۹۷ در کتاب «معضلات نوآوری» اصطلاح ساختارشکن را مطرح کرد. به عقیده‌ی او ساختارشکنی به معنی ساخت کسب‌وکاری است که در یک بازار سطح پایین به مزیت می‌رسد؛ بازاری که در آن شرکت‌های غالب و رهبر، از جستجوی سودآوری دست کشیده‌اند. همان‌طور که کریستنسن می‌گوید، ساختارشکنی واقعی به خلق یک بازار کاملاً جدیدی منجر می‌شود و مشتریان کاملاً جدیدی را هم جذب می‌کند.

اوبر در گروه شرکت‌های ساختارشکن قرار نمی‌گیرد. خدمات اوبر، خدماتی جایگزین برای بازار تاکسیرانی بود که مشتریان همیشگی خودش را داشت. اگرچه سرویس‌های اوبر ارزان‌تر از تاکسی‌ها است، ولی بازار جدیدی را به وجود نیاورده.

یکی دیگر از گزینه‌های ساختارشکنی، زمانی است که یک شرکت در یک بازار لوکس یا سطح بالا، محصولاتی ارزان و به‌صرفه عرضه می‌کند. در ادامه و در طول زمان این شرکت با محصولات خود، چهره‌ی بازار را متحول می‌کند.

اوبر با خدمات باکیفیت و سطح بالا (محصولات بهتر) به یک رقیب قدرتمندتر و برتر تبدیل شد. بنابراین در این گروه نیز جای نمی‌گیرد.

Google

گوگل

تکنولوژی زمینه‌ی مناسبی برای ایجاد ساختارشکنی فراهم کرده است. پیشرفت‌های فنّاوری، خدمات ارزان‌تر و مفیدتری در دسترس عموم قرار داده و هم‌زمان محصولات جدیدی عرضه می‌کند که پیش‌ازاین وجود نداشتند. به همین دلیل اغلب مردم وقتی به فناوری‌های واقعی ساختارشکن فکر می‌کنند، نام گوگل یعنی موتور جستجوی محبوب جهان را در ذهن خود تداعی می‌کنند.

اما گوگل یک شرکت ساختارشکن محسوب نمی‌شود. گوگل اولین شرکتی نبود که مدل موتور جستجوی اینترنتی را عرضه کرد. در سال ۱۹۹۰، یک موتور جستجو به نام Archie کار خود را با دریافت درخواست‌های کاربر و مطابقت آن‌ها با وب‌سایت‌ها، آغاز کرد. در سال ۱۹۹۳، ربات‌ها و search crawler-ها برای ساخت شاخص‌های وب مورداستفاده قرار می‌گرفتند.

زمانی که گوگل کار خود را آغاز کرد، ده‌ها گزینه‌ی جستجوی وب نظیر یاهو و Ask Jeeves وجود داشتند. درواقع گوگل بازار جدیدی ایجاد نکرد، بلکه محصولی عرضه کرد که از همه‌ی گزینه‌های قبلی، کیفیت بهتری داشت.

گوگل در سایر حوزه‌ها هم ساختارشکن نبود. زمانی که گوگل محصول نوآورانه و محبوب Gmail را توسعه داد، سرویس‌های ایمیل باکیفیت و کاربردی زیادی وجود داشتند. حتی سرمایه‌گذاری‌های این شرکت روی فناوری‌های آینده، نظیر اتومبیل‌های خودران، بر اساس راه‌حل‌های بهبودیافته‌ی پایگاه فعلی مشتریان ساخته‌ شده‌اند.

Tesla

تسلا

رویکرد کسب‌وکار تسلا موتورز، مبتنی بر نوآوری‌های قدرتمند و دائمی است. این شرکت از زمان تأسیس تاکنون، به ارزشمندترین شرکت تولیدکننده‌ی اتومبیل در آمریکا تبدیل‌ شده است. تسلا مدل‌های جدید و مقرون‌به‌صرفه‌ی اتومبیل‌های الکتریکی را معرفی کرده و به معرفی مفهوم رانندگی نیمه خودکار کمک کرده است.

در حقیقت تسلا با سرعت شگفت‌انگیز نوآوری‌های خود، از رقبا پیشی گرفته و به موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای دست‌یافته است. اما هنوز یک شرکت ساختارشکن نیست.

تسلا ساختارشکن نیست، زیرا محصولات خود را در بازاری عرضه می‌کند که پیش‌ازاین نیز وجود داشته است. اتومبیل‌های هیبریدی و الکتریکی تسلا جدید نبودند. به‌علاوه این شرکت صرفاً یک طراحی موجود را بهبود داده است. بنابراین خریداران فعلی اتومبیل، محصولات ارتقاءیافته‌ی تسلا را می‌خرند و مشتری جدیدی در این بازار ظهور نکرده است.

به‌علاوه به یاد داشته باشیم که حتی ارزان‌ترین مدل‌های تسلا، حدود ۷۰ هزار دلار قیمت دارند و خارج از محدوده‌ی قیمتی شرکت‌های ساختارشکن (که تلاش می‌کنند نیاز بخش‌های محروم بازار را تأمین کنند) قرار می‌گیرند.

به این نکته توجه کنید: پیش از اینکه هر کسب‌وکاری را ساختارشکن بدانیم، باید مشخصات و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم. اگر شرکتی یک مفهوم فعلی را بهبود داده، شانس دسترسی به جایگاه «ساختارشکن» را دارد؛ اما آیا بازار جدیدی خلق می‌کند؟ اگر این شرکت روی مشتریان فعلی سرمایه‌گذاری می‌کند و چیزی بیش از درخواست آن‌ها ارائه می‌کند، احتمال پیروزی خود را در رقابت بالا می‌برد. ولی مشتریان جدیدی را که قبلاً در این بازار حضور نداشتند، جذب نمی‌کند.



لینک منبع

مطلب اوبر، گوگل و تسلا؛ شرکت‌هایی که برخلاف تصور مردم ساختارشکن نبودند در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 22 فروردین 1397 :: نویسنده : نویسنده        


راهکارهایی برای رهایی از استرس

خبرگزاری آریا –
رهایی از استرس
سبک زندگى و باورهاى ما باعث ایجاد زندگی شاد یا استرس می شوند
به اعتقاد روانشناسان سبک زندگى و باورهاى ما باعث ایجاد زندگی شاد یا استرس می شوند و باید بدانیم تغییرات به ظاهر کوچک اتفاقات شیرینی به دنبال خواهد داشت.
به اعتقاد روانشناسان این سبک زندگی و باورهای ماست که زندگی شاد و بدون استرسی ایجاد می‌کند؛ یعنی گاه فقط کافی است تا سبک زندگی ما عوض شود. گاه تغییرات به ظاهر کوچک، اتفاقات شیرینی به دنبال خواهد داشت. مانند:
درباره اینکه چه چیزی شما را خوشحال می‌کند، به دقت فکر کنید: در این دنیای بزرگ چیزهای متعددی هستند که مایه خوشحالی ما می‌شوند. فقط کافی است با دقت به آنها فکر کرده و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی کنید. رسیدن به این اهداف، حس خوبی در شما ایجاد خواهد کرد.
با افراد مثبت و شاد رفت‌وآمد کنید:
حتما شما هم این ضرب‌المثل را شنیده‌اید؛ کمال هم‌نشین در من اثر کرد. این نکته را به خاطر داشته باشید که حال خوب و بد، به‌ صورت مسری به اطراف سرایت می‌کند؛ اگر با افرادی که دائم از مشکلات گلایه می‌کنند رفت‌وآمد کنید، انتظار حال خوب انتظار زیادی است. پس از همین الآن سعی کنید با افراد مثبت معاشرت کنید تا سرزندگی آنها به شما هم سرایت کند.
هر روز برای خودتان وقت بگذارید:
گاه کارهایی که به ظاهر کوچک و بی‌اهمیت هستند؛ مثل پیاده‌روی، یک شام خوب، صحبت با یک دوست و… می‌تواند حال ما را خوب کند. تاثیر این کارهای به ظاهر کوچک بر شادمانی ما، فوق‌العاده است. لیستی از این کارهای کوچک تهیه کرده و سعی کنید هر روز حداقل یکی از آنها را انجام دهید.
عقل سالم در بدن سالم است:
ورزش و تغدیه سالم یکی از مهم‌ترین عوامل شادکامی است؛ از مصرف فست‌فودها تا جایی‌که امکان دارد اجتناب کنید و سعی کنید حتما ورزش را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید.
موقع استرس
ورزش و تغدیه سالم یکی از مهم‌ترین عوامل شادکامی است
خوش‌بین باشید:
اجازه ندهید ناراحتی و احساسات منفی وارد زندگی شما بشود. این را بپذیرید که مشکلات هم در کنار خوشی‌ها بخشی از زندگی ماست و ما در سختی‌ها ساخته شده و رشد می‌کنیم؛ زمانی‌که با مشکلات برخورد می‌کنید با خود بگویید این روزها تمام می‌شود و از جملات مثبتی مثل تو قوی باش، حتما می‌توانی حلش کنی و… استفاده کنید.
خودتان را سرگرم کنید:
طبق تحقیقات، افرادی‌که برای زندگی خود برنامه دارند و هر روز کارهایی دارند تا آنها را انجام دهند، در مقایسه با سایرین زندگی شادتری را تجربه می‌کنند. یک کار جدید، یادگیری مهارت‌های متنوع و… می‌تواند ذهن شما را درگیر کرده و موجب نشاط شود.
در کارهای خیر شرکت کنید:
کمک به دیگران و مایه تسکین و آرامش دیگران بودن، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر آرامش و نشاط ما خواهد داشت. تقسیم شادی با سایرین، طعم شادی را بیشتر و طولانی‌تر می‌کند. مهم نیست ما چگونه به دیگران کمک می‌کنیم؛ گاه یک همدردی صمیمانه، کلمات تسکین‌بخش و… باعث ایجاد نشاط در دیگران و به‌تبع آن در وجود خود ما خواهد شد.
بخشش را امتحان کنید:
ناراحتی و دلخوری از دیگران، همانند باری سنگین بردوش ماست و تا زمانی‌که بخشش را امتحان نکرده و دیگران را از صمیم قلب نبخشیده‌ایم، این‌بار سنگین را زمین نگذاشته و همه‌جا با خود می‌بریم. بخشش باعث کاهش فشار خون و ضربان قلب می‌شود و به آرامش شما کمک بسیاری می‌کند.
سیستم حمایت اجتماعی قوی داشته باشید:
دوستان خوب و خانواده گرم ازجمله عواملی هستند که به نشاط ما کمک فراوانی می‌کنند. اطمینان از اینکه در شرایط سخت افرادی هستند که به ما کمک خواهند کرد و حال ما برای آنها مهم است و می‌توانیم از آنها تقاضای کمک کنیم، تاثیر زیادی در آرامش ما خواهد داشت.
مهارت‌های ارتباطی خود را افزایش دهید:
توانایی ارتباط موثر، حل مساله، مدیریت استرس، توانایی نه گفتن و… ازجمله مهارت‌های ارتباطی مهمی هستند که با پیشگیری از بروز مشکلاتی در آینده، به حفظ شادمانی ما کمک فراوانی می‌کنند.
فراموش نکنید نگرش شما به مشکلات بسیار مهم‌تر از خود مشکل است:
به مشکل به عنوان یک فرصت برای رشد و بالندگی نگاه کنید. بسیاری از مشکلات، سرآغاز یک قدم بزرگ و زندگی جدید برای ماست. کافی است تا نکته پنهان در هر مشکل را یافت و آن‌وقت است که مشکلات تبدیل به شکلات می‌شوند.
در حال زندگی کنید:
از لحظه استفاده کنید. حال انتخاب با شماست که از این به بعد چگونه زندگی کنید؛ با نشاط و شادمانی یا با ناراحتی و افسردگی.
منبع: روزنامه آرمان امروز




لینک منبع

مطلب راهکارهایی برای رهایی از استرس در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :